De ce cred ca publicitatea nu ar trebui marcata cu P pe bloguri

January 21, 2016

Am tot vazut opinii despre faptul ca bloggerii ar trebui sa infiereze cu P articolele pentru care au primit bani. Eu nu cred asta, dimpotriva. Si o sa va spun si de ce.

Nu cred ca cititorii sunt tampiti. David Ogilvy, unul intre marii publicitatii spunea: “consumatorul e nevasta-ta”. Si fix asa e. Ok, poate nu fix nevasta-ta, dar cititorii si consumatorii sunt cei de langa noi, nu asa o notiune abstracta de care ne lovim in mailuri si la conferinte pompoase. Ei ne sunt prieteni, frati, colegi, soti, iubiti, vecini. Cei de langa noi. Si nu cred ca-s tampiti. Cel putin, nu cei mai multi dintre ei.

Da, exista bloggeri care scriu doar daca au primit bani si nu ar recomanda nici o guma de mestecat daca nu au primit alta la schimb. Dar cred ca cititorii stiu foarte bine care sunt aceia si nu cumpara ceva doar asa, ca au vazut ca X recomanda o fusta miraculoasa ce poate fi purtata iarna, la minus 3 grade fara sa iti fie frig si iti face si fundul exact cat trebuie de bombat. Fara Photoshop, fireste.

Cred ca acestia nu au de ce sa mai puna P in fata articolului, el e deja acolo. Si oricum, de ce sa-l mai puna, tot blogul ar trebui marcat cu un mare P.

Ei bine, din fericire, exista si bloggeri care scriu pentru nevasta din citatul lui Ogilvy. Eu am ales sa fiu dintre acestia. Pentru ca da, alegi. De aceea, indiferent ca unele articole au fost platite, nu am fost platita sa le scriu. Am fost platita tocmai pentru ca scriu cum scriu. Pentru munca din spate, pentru felul in care prezint acel material, pentru fotografii, idei, video, animatii sau alt mod prin care aleg sa prezint acel subiect. Subiect despre care, de cele mai multe ori, as fi scris indiferent daca as fi fost platita sau ba. Si invers: despre unele subiecte nu as scrie nici daca sunt platita. Asa ca, nu vad de ce as pune un P in fata. E ca si cum as vrea sa ma scuz: “atentie, urmeaza ceva in care nu prea cred, dar am pus un P, ce vreti?”

bucuresti centrul vechi

Nu, nu cred in P. Pentru ca el cred ca e doar o scuza pentru a marca un lucru mai putin sincer. Cred intr-un blog in care nu poti face diferenta intre un articol platit si altul neplatit. Si nici nu te intereseaza care cine-i, deoarece oricum ai certitudinea ca ce vezi acolo reprezinta opiniile autorului. Sunt sigura ca nu va pasa daca sunt platita sau ba pentru a va povesti despre locuri in care puteti gasi paltoane ce fac 4000 de lei la 100 de lei, tot asa cum sper ca stiti ca nu v-as povesti niciodata despre o rochie care nu-mi place (fie ea si la o fabuloasa reducere) doar pentru ca am fost platita.

Pentru ca NU, niciciun P din lume nu poate tine loc de incredere. Si nici nu o poate scuza lipsa ei.

Ei bine, voi ce credeti despre aceste lucruri?

4 Comments

  • Reply Elena January 22, 2016 at 7:23 am

    Un subiect la care putem dezbate mult. Tind să-ți dau dreptate. Dincolo de orice colaborare și recompensă în bani sau produse, se vede clar când un blog/site are ca prioritate cititorii și principiile proprii sau când e ținut pentru a face bani din advertoriale. Este absolut firesc ca un om care investește minimum 50% din tipul său blogului să facă un ban din chestia asta, dar este extrem de important să o facă cinsitit, curat, aliniat cu niște principii pe care de-a lungul tipului le-a transmis cititorilor săi, principii pe care, de altfel, și-a construit notorietatea și puterea de influență. Nu poți să spui oamenilor 3 ani la rând că băuturile carbogazoase dăunează grav sănătății și apoi, out of the blue, într-o zi să le recomanzi să bea Coca Cola. Îți f*** imaginea și credibilitatea, scuzați franceza. Poate gestul trece neobservat de câteva ori, însă în timp mai mult ca sigur pierzi cititori și followeri. Pentru că nu sunt proști. Un blog este un brand, iar asocierile acestui brand cu alte branduri trebuie făcute cu mare grijă, astfel încât să fie în primul rând benefice cititorilor. P-ul este irelevant, deci, în contextul în care orice colaborare respectă principiile brandului pe care l-ai construit.

    • Reply Aveti si pe roz January 22, 2016 at 6:39 pm

      Exact asta spun si eu, este irelevant P-ul daca oricum cei care vin la tine au incredere ca ceea ce prezinti te reprezinta. Fie ca ai luat bani pentru asta sau ba. Pentru ca da, asa cum spuneai, daca petreci mult timp facand asta sau daca chiar ajungi sa traiesti din blog e firesc sa primesti bani, pentru unele articole. Asta inseamna ca faci bine ce faci, nu? Dar la fel de firesc este, cred eu, si sa nu scrii despre un subiect doar daca primesti bani. Sau sa scrii despre orice daca primesti.

      Dar, din pacate, lucrurile nu sunt asa de simple deoarece sunt multi bloggeri care scriu si fac orice cand prind o colaboarare si poate cititorii nu au mereu timp sau chef (sau nu sunt atat de familiari cu blogul respectiv) pentru a sti daca acel articol se integreaza sau ba cu firescul blogului. Dar cred ca aceste bloguri raman, in final, cu cititorii (si colaboratorii) pe care ii merita. Ca doar nu trebuie sa ai un P ca sa te prinzi ca e ceva in neregula daca vezi un articol la o bautura carbogazoasa pe un blog cu zen/ bio/ salate si chestii verzi.

  • Reply Eyecandy Monsters January 22, 2016 at 9:22 am

    Cred ca-mi place blogul tau si nu am nevoie de semnalizare pe el 😉

  • Leave a Reply

    *