Fii isteață la volan: pune în mașină lucruri ce te pot scoate din necaz

November 21, 2019

Acest material este scris de către Sorin, partenerul meu de viață, echipă și creșterea câinilor. Pe lângă multe alte nebunii și obsesii, farmecul oricărui individ, de fapt, el are și pasiunea de a se perfecționa în tehnicile de supraviețuire, despre care se informează de peste 10 ani. Și dorește să dea mai departe din ce știe, în speranța că ne poate ajuta, inspira, determina să învățăm mai multe despre cum putem avea grijă de noi. Azi, un prim episod despre situații ce implică automobilul.

Și nu, nu trebuie neapărat să aduni în mașina ta toate obiectele pe care le vei vedea mai jos, nici să ajungi expertă în tehnici de prim-ajutor. Eu îmi doresc ca fiecare să-și ia, din ce adun pe blog, ce îi este cu adevărat de folos, iar ideile de aici să nască în cititori alte gânduri care să-i ajute să fie mai buni, mai atenți la ei și la alții, mai mulțumiți cu ce au și mai echilibrați.

Este o mare diferență între a fi șofer și participant la trafic. Din păcate, cei mai mulți consideră că perioada de învățat s-a terminat odată cu examenul auto și cu primirea permisului. Din punctul meu de vedere, pe parcursul școlii de șofer se pune prea puțin accent pe acordarea primului ajutor și pe abordarea unor exemple reale de situații în care ne putem găsi zilnic. Aș renunța oricând la a învăța câte puncte mi se acordă pentru x sau y faptă și dacă aceasta reprezintă o contravenție sau o infracțiune, aceste lucruri se pot oricum schimba rapid, fără ca noi să apucăm să fim la curent cu modificările, dar a ști să acorzi cuiva ajutor la nevoie e mult mai important. Și mereu de folos.

În continuare, voi încerca să ofer niște exemple de situații din lumea reală la care am luat parte direct sau la care am fost martor. Unele lucruri sunt logice, dar poate e nevoie să le tot citim și recitim pentru a înțelege că fac parte din viața cotidinană, am observat că lumea se bazează prea mult pe “mie nu mi se poate întâmpla”, “dacă e ceva îl sun pe tati sau pe iubi” sau “fii serios, la noi nu se întâmplă din astea”. Am văzut prieteni și cunoscuți ale căror portbagaje erau mai minimaliste decât un concept hotel de 5 stele. Principiul meu a fost întotdeauna acela de a mă descurca singur cu ce resurse am, iar cu cât am mai multe la îndemână, cu atât pot să fac față mai multor situații în care m-aș putea afla.

Poate la prima vedere ți se par multe lucruri, ce ar ocupa și cam mult spatiu, iar cumpărarea lor ar ajunge la o sumă cât un Gucci fals la preț de original, dar în situația în care te-ai afla pe marginea drumului cu o problemă pe care nu știi cum să o rezolvi, ai reconsidera importanța unui echipament, chiar și minimalist. Toate se pot cumpăra în timp, în funcție de sezon sau de necesitățile tale.

Pentru a fi ușor de urmărit, am aranjat în capitole & categorii lucrurile pe care le recomand, iar la finalul fiecarui capitol sunt câteva studii de caz.

Sfaturile sunt, cred eu, de folos indiferent că esti bărbat sau femeie, dar fiind pe un blog cu un public, cel puțin aparent, preponderent feminin (deși datele ne arată că cititorii sunt bărbați și femei în proporții aproape egale) mă voi adresa lor. E important să ai încredere în tine și să știi să te ajuți la nevoie, iar în timp să încerci să te perfecționezi în tehnici ce te vor ajuta să ieși singură din belele.

Kitul legal obligatoriu

Kit Echipament obligatoriu auto

Știm că, legal, suntem obligați să avem anumite lucruri de ajutor în mașină. Din păcate, am observat că șoferii nu prea cunosc din practică cum să folosească un extinctor și nu au deschis niciodată trusa de prim-ajutor.

  1. extinctor
  2. vestă reflectorizantă
  3. trusă de prim-ajutor
  4. triunghi reflectorizant

Recomandări

Păstrează vesta reflectorizantă și extinctorul în habitaclu, poți pune vesta în buzunarul de pe ușa soferului, iar extinctorul în buzunarul de pe spatele scaunului pasagerului – astfel vei avea acces rapid la ele.

Triunghiul reflectorizant poate sta liniștit în portbagaj, pe o latură a acestuia, utilizarea sa fiind oricum mai rară. Așază-l la cel puțin 30 de metri de mașină ori câte ori oprești pe partea carosabilă sau pe banda de urgență a autostrăzii sau a drumurilor naționale, mai ales dacă ești într-o curbă cu vizibilitate zero.

Trusele auto de prim-ajutor de cele mai multe ori sunt niște caricaturi a ceea a ce ar trebui să fie o astfel de trusă, dar deschide-o pentru a vedea ce conține, iar pe cât se poate, completeaz-o și adaugă-i lucruri de care crezi că vei avea nevoie. Pe viitor vom aborda și această temă.

Scenariul 1

Ești în vacanță, portbagajul este plin de genți, umbrele și rogojini cu nisip din Vamă. Mergând pe autostradă spre casa, de la motor începe să iasă fum, simți imediat o căldură puternică în dreptul picioarelor, iar în curând apar și flăcări de sub capotă.

Probabil că vei opri imediat pe banda de urgență și te repezi spre portbagaj, în timp ce te impiedici de pasagerii din spate care, panicați, au ieșit și ei repede din mașină. Din cauza bagajelor și a haosului din portbagaj pierzi multe secunde prețioase până găsești extinctorul. Și neștiind exact cum să-l folosești, ai dat timp flăcărilor să ajungă mai mari decât unele ce ar putea fi stinse cu un singur extinctor.

Concluzie

Păstrează extinctorul la îndemână, în habitaclu, unde poți ajunge ușor la el. Ba chiar poți lua 2 extinctoare în mașină, mai ales la drum lung – dacă împarți automobilul cu cineva care are mașină împrumută extinctorul care ar fi rămas acasă, în mașina acestuia. Am văzut destule urme de mașini care au ars pe marginea autostrăzilor, deci astfel de lucruri se întâmplă, nu sunt povești. NU te baza pe ideea că alți participanți la trafic te vor salva, în cazul în care vor opri vor fi, cel mai probabil, la fel de nepregătiți sau de panicați, iar până la venirea Pompierilor este, uneori, prea târziu. Dar cu puțin noroc, și ceva mai multă pregătire, o astfel de catastrofă poate fi ținută în frâu.

Atenție!

Incendiile de acest fel se petrec foarte rapid, dacă nu poți rezolva problema cel mai sigur este să recuperezi ce poți din mașină, fără a te pune în pericol, și să te îndepărtezi rapid de automobil. Chiar dacă este puțin probabil ca acesta să sară în aer ca la Hollywood, e mai bine să stai la distanță pentru a fi în siguranță.

Scenariul 2

Te întorci pe Valea Prahovei seara târziu și distingi pe mijlocul drumului național un pui de urs. Din instinct, cobori din masină și fugi spre el. Fiind întuneric și drumul virajat, de după colț apare un tir care reușește să vă zărească – și să vă evite – în ultimul moment.

Concluzie

Indiferent că mașina ta este oprită pe avarii pe marginea carosabilului, șansele ca tu să fii remarcată în jurul acesteia sunt, de cele mai multe ori, minime, mai ales dacă ești pe șosea. Din cauza “viziunii de tunel”, a oboselii și monotoniei instalate la drum lung, în special pe timp de noapte, viteza de reacție scade foarte mult, iar ochii observă mai greu umbre sau siluete.

Păstrează vesta reflectorizantă pe ușa mașinii sau sub scaun și pune-o peste haine când ieși din vehicul (sau măcar ține-o în mână, sporindu-ți astfel vizibilitatea). Nu fi o victimă, foarte mulți șoferi sunt cu capul în altă parte în timp ce conduc (cu viteză mare), cu cât ești mai vizibilă cu atât mai bine. Lucru valabil și când ești pieton, mai ales pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă (ceață, ploaie, viscol, curbe), dar vom povesti despre asta în alt episod.

Echipamentul pe care îl primești împreună cu mașina

Kit reparatie cauciuc cu pana - cum schimbi singur roata de rezerva

  1. cartea tehnică a mașinii
  2. roata de rezervă
  3. cric + cheie prezoane
  4. inel prindere pentru tractare

Scenariul 1

Nu pot accentua atât de mult pe cât ar trebui importanța cărții tehnice a mașinii. Putem lua cu noi măcar copii ale paginilor în care ne sunt prezentate schematic zona motorului, care este rolul fiecărui vas și ce lichid conține, schema cu siguranțele electrice și valorile acestora, lista cu standardele lichidelor de schimb (antigel, ulei, lichid de frână, servodirecție etc.). De cele mai multe ori găsim explicate pas cu pas operațiunile de schimbare a becurilor, siguranțelor, roților, cum putem primi sau da curent de la baterie cu ajutorul cablurilor, cum putem tracta autovehiculul etc. Plus semnificația martorilor din bord – pe care ar fi bine să le cunoaștem pentru a evita din timp defecțiuni mai mari. Gândește-te că iarna, în timpul unei călătorii prin țară, ți se aprinde, de exemplu, martorul de lichid de răcire și oprești la prima benzinărie pentru a completa nivelul lichidului. Nu este musai o pierdere de lichid cauzată de vreun furtun spart, ci doar un consum mai mare de antigel din cauza aerului condiționat fixat pe căldură. Din raftul cu bidoane colorate, pe care îl alegi, care este cel potrivit mașinii tale? Poți căuta pe net sau poți găsi informația în lista din cartea tehnică a mașinii.

Scenariul 2

Roata de rezervă este echipamentul pe care cei mai mulți îl neglijează, dar care ne poate scoate rapid din multe belele. Ai făcut o pană, janta este până la asfalt, ai încercat să umfli la loc cauciucul cu ajutorul compresorului, ai pus un dop, dar nici un rezultat, tăietura este prea mare pentru a putea fi reparată de tine? Trebuie să demontezi roata pentru a o înlocui cu cea de rezervă. Dar, surpriză, roata de rezervă este la fel de dezumflată!

Concluzie

Fă-ți un obicei de a verifica presiunea acesteia măcar o dată pe an – indiferent dacă o folosești sau nu roata de rezervă pierde din presiune.

Scenariul 3

Motorul se oprește în mers și nu ai ce face decât să rulezi în siguranță în afara carosabilui sau pe banda de urgență a autostrăzii. Frumos mod de a termina un concediu! Suni la un serviciu de tractare sau la un prieten să te ajute să pleci de acolo. Indiferent de caz, vei avea nevoie de inelul de tractat. Inelul de prindere este așezat la unele autoturisme în suportul în care este prins și cricul, în mijlocul roții de rezervă, aceasta fiind localizată sub placajul din portbagaj. Pentru a ajunge la acesta trebuie să scoți tot din portbagaj: bagaje, undițe, lăzi frigorifice etc.

Concluzie

Păstrează inelul de tractat în habitaclu, la îndemână: în torpedou, pe ușă sau într-un buzunar al unui scaun.

Pentru cric nu îți pot recomanda decât să știi modul în care acesta funcționează și unde să îl plasezi pentru a ridica/coborî mașina în siguranță. Există mai multe modele, fiecare producător auto echipându-și autoturismele după bunul plac. Al meu a venit cu un cric “foarfecă”, dar în poză este prezentat un cric hidraulic care ocupă mai puțin loc și mi se pare că oferă mai multe avantaje. Pentru o ușurință mai mare de a desface prezoanele am optat la avea cu mine și o cheie în cruce.

Atenție!

Verifică în cartea tehnică a mașinii locul în care e bine să pui cricul pentru a ridica în siguranță autoturismul. NU te băga niciodată sub mașină pentru a face orice fel de verificare în timp ce mașina este suspendată pe cric!

Sfaturi de condus - pregatirea masinii de calatorie

Kit pentru reparat cauciucuri

Kit auto reparatie pana compresor auto

Una dintre cele mai dese probleme la care ne putem aștepta, vor avea legătură cu pierderea de aer din cauciucuri. Indiferent de cauză, cel mai bine este să fim pregătiți când ne găsim janta lipită de asfalt, pentru a ne putea continua drumul. Fă o scurtă evaluare a zonei în care locuiești și a drumului tău spre birou și identifică vulcanizările din apropiere, să știi unde sunt, în caz de nevoie. S-ar putea să ai surpriza să constați că nu sunt atât de dese pe cât ai crede. Și cum în weekend, în special duminica, multe vulcanizări au program scurt sau sunt închise, de multe ori ne găsim obligați să ne rezolvăm singuri problemele. Pentru aceasta ar fi indicat să avem la noi:

  1. minicompresor/pompă de picior
  2. plugs pentru astuparea împunsăturilor mici din cauciuc

Oricât de demodată este ideea de a avea o pompă de picior sau de mână în portbagaj, aceasta poate fi valoroasă în cazul în care “bricheta” de 12 V a automobilului tău nu funcționează. Mie mi s-a întâmplat acest lucru, nu am putut folosi compresorul pentru a umfla o roată pentru că priza nu funcționa, deci nu aveam curent pentru a alimenta și folosi compresorul. Neavând pompă, am fost nevoit să folosesc roata de rezervă pentru a ajunge la cel mai apropiat service de roți. Ca fapt divers, o siguranță arsă era de vină pentru defecțiunea prizei de 12 V. Mai multe despre accesorii folositoare, mai jos.

Pentru împunsături cauzate de cuie, șuruburi, fiare sau alte obiecte ascuțite cu diametru mic, niște “plugs” pot fi foarte folositoare. În mod normal ne dăm seama că avem ceva înfipt în cauciuc dacă, în mers, auzim ritmic cum acesta lovește asfaltul. Ca și la prim-ajutor, obiectele înfipte nu se scot niciodată din “pacient” până nu ajungem la spital unde personalul calificat poate rezolva situația. Totuși, cu puțin antrenament, astuparea găurilor din cauciuc se poate face foarte ușor, fiind multe tutoriale de acest gen pe Youtube. Dar, dacă putem ajunge în siguranță la o vulcanizare, e mai bine să îi lăsăm să se ocupe ei de mica reparație, ajutându-le astfel și afacerea.

Alte scule ce ne pot fi de folos

Kit reparatii auto - cabluri pornire baterie si tractare auto

Mai jos, o listă de lucruri de care poți avea nevoie în diverse situații, primele dintre ele fiind cele de care am avut nevoie cel mai des. Multe dintre operațiunile frecvent întâlnite pot fi efectuate de către noi, cu o prealabilă verificare a cărții tehnice a mașinii sau a unor tutoriale de pe Youtube.

  1. cabluri de pornire – de departe un lucru obligatoriu de avut la noi. Este genul de echipament care ne poate ajuta atât pe noi, cât și pe alți prieteni sau necunoscuți care din neatenție au uitat farurile aprinse sau au avut ghinionul ca bateria să își dea ultima suflare chiar atunci. Nu te zgârci la cumpărarea lor, mai ales daca ai motor diesel – fii atentă la adevăratul diamentru – cablul de cupru trebuie să fie cât mai gros, verifică dimensiunea în dreptul cleștilor (grosimea plasticului exterior care protejează firele te poate induce în eroare).
  2. jump starter baterie – în cazul în care suntem într-o zonă retrasă unde șansa ca să ne ajute cineva este foarte mică (ai fost cu bicicleta la munte, la pescuit sau picnic în locul tău secret) un astfel de dispozitiv este foarte folositor. Eu l-am testat și folosit cu succes de câteva ori. Un alt avantaj este acela că este o baterie externă imensa, putând încărca cu ajutorul ei alte dispozitive electronice prin cablu USB. Un alt lucru de ajutor este că putem reîncărca starterul de la priza de 12 V, în timp ce mergem cu automobilul.
  3. șufă tractare – bună de avut, dar nu prea recomand acest proces al tractării decât dacă nu avem altă soluție. În timpul procedurii s-ar putea să facem mai mult rău mașinii tractate, iar mașina care tractează se poate alege cu o suprasolicitare și o uzare prematură a ambreiajului. De cele mai multe ori platforma este cea mai bună soluție, iar dacă ai cutie automată este și singura.
  4. mănuși de protecție – te protejează nu doar de murdărie, dar și de potențiale răni. Păstrează o pereche în trusa de scule și una în buzunarul de pe ușă – pentru a le avea la îndemână.
  5. minitrusă de scule – diverse șurubelnițe cu vârf plat, în cruce sau hex, chei, patent, cheie franceză etc. – cam orice ne-ar trebui nouă sau altcuiva priceput pentru a efectua minime reparații în afara unui service.
  6. WD-40 – folositor la o mulțime de lucruri: curățat farurile, șters urmele și zgărieturile de vopsea de pe caroserie, șters palmele de murdărie, curățat elementele de sub capotă sau jantele, lubrifiat suruburi sau prezoane blocate, iar dacă e aplicat pe bornele bateriei reduce riscul oxidării acestora.
  7. duct-tape – putem lipi lucruri care se mișcă și nu ar trebui să o facă. Ca și WD40, aria de utilizare în reparații improvizate este mutiplă – izolat diverse cabluri, fixat oglinda pe care cineva ne-a rupt-o în parcare, lipit un sac din plastic în cadrul ușii dacă avem un geam spart etc.
  8. sârmă + zip ties – ne oferă mai multe șanse de a lega lucruri între ele. De exemplu, un spoiler care în urma unei tamponări este rupt și atinge sau freacă asfaltul poate fi legat de aripă cu niște sârmă – și apoi ne putem continua drumul.
  9. epoxi sau lipici – uneori avem nevoie de lipituri puctuale, atât la mașină, dar și la alte obiecte pe care le avem cu noi în concediu. Acum câtiva ani, pentru a împiedica parbrizul să crape necontrolat, am umplut cu Super glue o găurică din parbriz făcută pe autostradă de o piatră aruncată de un camion care circula în fața mea. Teoretic, pentru așa ceva există o rășină specială, dar pe moment a fost o reparație bună – ba chiar parbrizul a rămas intact încă 2 ani.

Accesorii pentru a remedia diverse probleme minore

Sigurante si becuri auto

  1. becuri de schimb – nu a fost an în care la venirea sezonului rece, datorită umidității și a fluctuațiilor de temperatură zi/noapte, să nu se ardă cel puțin un bec de la faza scurtă a farurilor. Așa că am obiceiul de a avea becuri de schimb pentru a le putea înlocui la nevoie.
  2. siguranțe electrice asortate – din când în când am surpriza ca siguranța de la brichetă (priza de 12 V) să se ardă, fiind astfel imposibil de a încărca telefonul sau alte accesorii. Pare ceva minor, dar o siguranță arsă poate avea repercusiuni mari. Acum mulți ani, când aveam altă mașină, mergând în trafic bară la bară mai mult de o oră, la un moment dat am observat că “a fiert apa” (cum ar fi spus șoferii mai vechi), adică motorul s-a supraîncălzit, iar de sub capotă ieșeau aburi. Am oprit într-o zonă sigură și am revenit cu un mecanic. Toate ipotezele mele sumbre (pompa de apă, cureaua de transmisie etc.) au fost spulberate când omul mi-a arătat că siguranța de la ventilatorul radiatorului era arsă. Și asta a făcut ca lichidul de răcire să se supraîncălzească, ducând la oprirea motorului și la apariția aburilor. O reparație minoră – o siguranță schimbată – dar de aici puteau apărea mai multe probleme costisitoare. Recomandare: ține în torpedou lista cu poziția, indexul și valorile siguranțelor de care ai nevoie.
  3. diverse lichide – antigel, lichid pentru servodirecție, frână, ulei motor etc. Dacă ai loc în portbagaj, păstrează-le pentru cazul în care observi că nivelul unui lichid este scăzut să completezi până la valoarea normală.

De avut la îndemână în habitaclu

Kit de avut in masina pentru situatii neprevazute

Cum călătoria cu mașina ne obligă să fim în interiorul său (haha), putem păstra câteva lucruri în habitaclu pentru extraconfort și siguranță în timpul călătoriei.

  1. încărcător pentru brichetă cu capete pentru diversele aparate pe care le folosim – telefon, gps extern etc.
  2. spray lacrimogen/pepper-spray – chiar de pare puțin probabil, în multe situații putem deveni victime, mai ales dacă nu blocăm ușile sau dacă coborâm geamul când cineva necunoscut se apropie de noi dorind să ne vorbească. Pentru siguranța ta, nu coborî geamul mai mult decât 1-2 centimetri, astfel eviți ca cineva să introducă mâna pe geam să te lovească, să smulgă ceva din mașină sau chiar să te scuipe. Un spray iritant poate fi folositor în cazul în care cineva te amenință, lovește cu pumnii și picioarele mașina și nu vrea să se îndepărteze.
  3. lanternă frontală cu mod strobe – este important să avem o lanternă, dar una frontală este și mai bună pentru că ne oferă posibilitatea de a avea ambele mâini libere pentru a efectua ce avem de făcut. Alege una cu tehnologie LED și mai multe nivele de intensitate a luminii + un mod strobe pe care îl poți folosi pentru a atrage atenția asupra ta. De la schimbat o roată, la observat eventuale avarii după un accident până la căutat pe câmp un bagaj căzut de pe portbagajul de pe acoperișul mașinii. Ba chiar în multe situații putem avea nevoie de lanternă chiar dacă nu este noapte. Gândește-te ca ești în parcarea subterană a unui mall sau hypermarket, ai o grămadă de pungi, și îți alunecă ceva sub mașină.
  4. carnețel + pix/marker permanent – în situații de panică și de stress – când am fost victimele sau martorii unui accident, iar autorul a părăsit locul accidentului – capacitatea creierului nostru de a reține detalii scade drastic. De aceea un carnețel și un instrument de scris pentru a nota imediat un număr de înmatriculare și alte câteva detalii pot fi de mare folos. Într-un asemenea episod am notat cu un marker permanent un număr de înmatriculare pe volan.
  5. tăietor de centură + spărgător de geam/parbriz – pentru a menține scenariul de mai sus, dacă presupunem că cineva ne-a șicanat/acroșat iar noi am ajuns răsturnați în afara carosabilului, s-ar putea ca noi să fim primii care ne putem oferi ajutor. Centurile de siguranță pot rămâne tensionate, ușile blocate, de aceea un dispozitiv care să ne ajute să ne tăiem centura și să spargem un geam pentru a putea ieși din mașină este salvator, atât pentru noi, cât și pentru eventualii pasageri. Atenție! Dacă există suspiciuni de leziuni în zona gâtului sau nu există răspuns la stimul din partea unor membre, nu mișca/muta eventualele victime, așteaptă echipele de salvare. Dacă adăugăm scenariului și riscul de incendiu sau faptul că autovehiculul este căzut în apă unde există risc de înec, vei întelege că în astfel de situații e bine ca aceste dispozitive să fie la îndemână. Am citit undeva că din numărul total de accidente doar 2% includ răsturnarea mașinii, dar dintre acestea 35% au avut victime decedate.
  6. minitrusă prim-ajutor pentru leziuni minore + diverse pastile – pentru orice zgârietură, rană superficială sau durere de cap.
  7. garou – recomandat de avut doar dacă știm cum să îl folosim corect. În mare, regula este simplă: se prinde cât mai sus pe membrul care prezintă o sângerare abundentă, cât mai sus spre “încheietura mare” – subraț sau inghinal. Acesta se strânge până când sângerarea se oprește și/sau nu mai există puls mai jos de acesta. Din păcate, la noi în țară nu este văzut ca o modalitate importantă de avut și de folosit în oprirea sângerărilor masive datorate unor răni care au secționat vene sau artere, dar în SUA garourile sunt privite altfel. Dacă în literatura noastră se pune accent pe faptul că un garou ținut peste 45 de minute poate duce la amputarea membrului respectiv, peste ocean filosofia (corectă, zic eu) este: “mai bine în viață cu un membru în minus, decât cu toate membrele, dar decedat”.
  8. apă + batoane energizante + alune + bomboane/dulciuri – și într-o zi obișnuită, fără incidente, poți simți nevoia de a bea sau mânca ceva – gândește-te la scenariul în care este vară, sunt peste 35 de grade Celsius, soare, iar tu stai bară la bară în trafic. Pentru a-ți potoli setea, ar trebui să cauți un loc de parcare, să cumperi ce ai nevoie, să revii la mașină și să-ți reiei rândul în trafic. Nu mai bine anticipezi această situație? Poți păstra câteva sticle de apă de 0.5 sau de 1 litru sub scaun. Câteva mici gustări și dulciuri sunt folositoare (alege produse cu timp lung de valabilitate) atât pentru a ne potoli foamea, a oferi confort mental unor eventuale persoane care au avut un accident sau dacă ai o scădere a glicemiei.
  9. șervețele uscate și antibacteriane, spray cu lichid dezinfectant, hârtie igienică – pentru tot felul de nevoi :)
  10. briceag – aș alege un model de la Victorinox care să aibă tot felul de lame + forfecuță, minipensetă și alte intrumente de folos pentru a tăia sau retușa ceva, a scoate așchii intrate în deget și a face alte operațiuni neprevăzute. Restul elementelor, de tipul desfăcător de sticle de bere sau tirbușon rămân a fi folosite în afara orelor de condus.

Scenariul 1

Acum câteva veri eram în Bulgaria și văzând o mașină cu numere românești pe avarii, în afara carosabilului, am oprit pentru a vedea cu ce pot ajuta. Erau 2 fete care ne-au spus că mașina s-a oprit brusc. După o privire aruncată sub capotă am sesizat că era vorba despre cureaua alternatorului – care era ruptă. Deci, nefiind ceva ce se poate repara în afara unui service, a fost nevoie să cheme o platformă din Mangalia pentru a le recupera și eventual a duce mașina la un service pentru reparații. Gândește-te la o situație asemănătoare în care ai de așteptat câteva ore în soare într-o mașină incinsă, fără apă și departe de orice oraș din care ai putea să îți cumperi ceva de băut. Nu trebuie să fii în altă țară să pățești așa ceva, așa că aruncă niște apă și gustări în mașină pentru situații de acest gen.

Scenariul 2

Despre cum mi-am luat în Piața Charles de Gaulle o palmă în interiorul propriei mașini. Era o duminică ploioasă și un domn, grăbit și enervat că nu am vrut să schimb banda la insistențele sale, a coborât la stop din mașină bolborosind ceva și venind spre mine. Am dat geamul jos să aud ce spune, așa că individul mi-a tras o palmă până să îmi dau seama că de asta venise. De atunci m-am învățat minte și țin mereu ușile blocate și geamul sus pentru a preveni situații de tipul acesta sau chiar altele mai periculoase. Îți recomand să faci la fel.

Diverse lucruri pentru confort personal

fii in siguranta in calatoriile cu masina - ce sa ai la tine in portbagaj

Alte câteva lucruri care pot fi foarte utile:

  1. ochelari de soare
  2. geacă impermeabilă și/sau pelerină de ploaie
  3. cremă solară
  4. cană + tacâmuri
  5. încalțăminte comodă (perechea purtată prea mult anul trecut) + soșete – de folos nu doar ca pereche de condus atunci când porți tocuri la ținuta de coborât din mașină, dar mai ales dacă vei fi nevoită să îți părăsești vehicolul, în urma unui incident, spre a pleca după ajutor.

Echipament specific sezonului rece

Echipament kit auto pentru condus iarna in siguranta

Sezonul rece aduce complicații chiar dacă nu părăsim orașul. Diminețile în care trebuie să curățăm mașina de zăpada depusă peste noapte, să o încalzim, să dezghețăm geamurile – sunt treburi ce devin repede o rutină neplăcută pentru mulți dintre noi.

Iarna, în lungile mele perindări spre pârtia de schi, inventasem chiar și o mică rimă pentru a crea o rutină la fiecare oprire la benzinărie, asigurându-mi astfel o vizibilitate cât mai bună pentru a lupta cu întunericul și cu materialul antiderapant aruncat de mașinile din față:

Sfaturi de condus si calatorie in conditii de iarna - pregatirea masinii de iarna

  1. scraper parbriz – păstrează la îndemână cât mai multe, de la frig crapă sau se rup, la nevoie salvezi un străin sau coleg oferindu-i cadou unul.
  2. soluție parbriz de rezervă – mai ales în afara orașului vei simți nevoia unei cantități mari de lichid de parbriz din cauza stropilor aruncați pe geam de mașinile care circulă în fața noastră. Nu uita să înlocuiești soluția de vară cu cea de iarnă înainte de venirea temeperaturii de îngheț, altfel lichidul de vară o să înghețe pe circuit. Totuși, dacă pățești asta, lasă câteva ore mașina parcată la subteran (poate fi și la mall în timp ce îți cauți niște ghetuțe îmblănite – haha) până se dezgheață furtunașele. După aceea elimină toată soluția de vară și înlocuiește-o cu cea de iarnă.
  3. lanțuri – eu le port mereu la mine, ai grijă să înveți cum să le montezi pe timp frumos ca la nevoie, pe gheață, zăpadă, viscol și ninsoare să știi ce ai de făcut.
  4. sac cu nisip – pentru a evita derapatul, în special la plecarea din parcare, unde cei parcați înaintea noastră au creat un adevărat patinoar pentru roți. De cele mai multe ori, câteva mâini de nisip aruncate sub roți (cele motoare) sunt de ajuns pentru a ne oferi aderența necesară.
  5. pătură/sac de dormit – mai ales în cazul în care știm că plecăm la un drum lung, este bine să ne luăm toate precauțiile. Vremea se poate schimba brusc, nu cred că a fost an în care să nu vedem la știri coloane de mașini blocate în nămeți peste noapte, cu șoferi chinuindu-se să reziste în ger până să ajungă la ei echipajele de deszăpezire.
  6. dezumidificatoare interior și dezaburire geamuri – încearcă să eviți recircularea aerului și aerisește des mașina lăsând toate geamurile jos, în special când ai parcat la finalul drumului. Poți folosi un truc care m-a ajutat an de an să nu mai am geamurile aburite sau înghețate pe interior. Lasă în mașină un dezumidificator de genul celui pentru apartament – cubul de plastic cu un saculeț în interior sau fă-ți singur un astfel de dispozitiv. Poți pune într-o soșetă veche niște nisip de pisică, iar pe aceasta las-o între scaune, nisipul absorbind din umiditatea produsă de respirația noastră și de aerul condiționat.
  7. lopată metalică – bună pentru deszăpezit pe lângă sau sub mașină. Alege una serioasă, cu mâner solid și lamă metalică. Dacă nu încape în portbagaj (și mânerul este din lemn) scurtează-l. Folositoare poate fi și o lopățică militară de genul celor scoase din stocul de război a Armatei Române pe care le găsești la preț de câteva zeci de lei în târgurile de vechituri sau pe internet.
  8. căciulă + mănuși din fleece + shemag/fular – protejează-ți extremitățile atât în afara, cât și înăuntrul mașinii.
  9. hand warmers – oferă caldură timp de câteva ore, ocupă puțin spațiu de depozitare.
  10. termos – e clar că apa îngheață dacă este ținută în recipient de plastic, așa că un termos bun o să o păstreze în stare lichidă. Cu un termos poți lua băuturi calde de la benzinării și un termos plin cu apă fierbinte te poate ajuta, la nevoie, să prepari un ceai, o supă sau cafea solubilă. Așadar, pune-le și pe ele pe listă.
  11. canistră – la drum lung, pe vreme instabilă, se recomandă ca plinul să se facă de la o benzinărie întâlnită la alta. Astfel, în cazul în care vom rămâne blocați vom avea rezervorul cât mai plin. O canistră de benzină poate fi folositoare, dar nu uita că ai nevoie și de o pâlnie pentru a o putea introduce în rezervor.

Chestii de care nu prea vei avea nevoie, dar pe care eu le am în portbagaj

Echipament auto optional - fiskars

La final, niște lucruri overkill care unora li se vor părea poate absurde, dar eu le voi menționa oricum, pentru că da, am așa ceva în portbagaj :)

  1. rangă – dacă știi filmarea cu Gigi Becali care își îndreptă ușa Maybach-ului cu ranga, înseamnă că știi la ce ce folosește. Dincolo de glumă, ocupă foarte puțin loc și ne poate ajuta să scoatem pe cineva blocat în mașină, după un accident.
  2. 10-20 metri de sfoară – pe lângă diverse lucruri pe care le putem lega cu ea, un capăt poate fi aruncat pentru a recupera pe cineva căzut într-un râu/lac sau aflat într-o zonă abruptă.
  3. minisecure/fierăstrău pliabil – riscul de a găsi copaci căzuți pe carosabil este mai mare decât credem. Într-o iarnă, după o cădere masivă de zăpadă, am găsit unul pe DN1, în zona Posada, iar în această vară, după o furtună cu ploi torențiale abundente, am mai găsit unul căzut pe Valea Buzaului, în zona Siriu. Dacă diametrul copacului care blochează drumul nu este foarte mare, te poți ocupa singură să îți eliberezi drumul. Pentru că în orice moment în care folosim obiecte tăioase riscul de accidentare este foarte mare, recomand aceste operațiuni doar celor cu experiență. Și, legând povestea cu scenariile de mai sus, fiind pe carosabil, poartă vesta pe tine.

Și, la final, îți recomand alte câteva mici lucruri:

  1. cumpără-ți un dispozitiv de înregistrare video a momentelor în care conduci, vei avea probe pentru a demonstra faptele, în cazul în care o situație devine complicată.
  2. ține telefonul aproape, dacă cineva se apropie de mașina ta filmează persoana respectivă orice ar încerca aceasta să facă.
  3. dacă observi că cineva te urmărește, te șicanează și nu poți scăpadin situație, condu până în fața unei instituții publice sau private care are pază sau până la prima secție de poliție și clanxonează pentru a atrage atenția asupra ta.
  4. verifică cât poți de des nivelul uleiului și fă asta și pentru celelalte lichide.
  5. inspectează vizual, înainte de a urca în mașină, starea anvelopelor (pentru a reduce riscul de a pleca cu o roată dezumflată/pană) și nu uita, din când în când, să refaci presiunea roților.
  6. testează funcționarea tuturor becurilor, în special a celor de semanalizare.
  7. nu arunca ștergătoarele vechi, păstrează-le în portbagaj; dacă cineva ți-a furat unul dintre ele (sau chiar pe toate), le vei avea de rezervă pe cele uzate – vor șterge mai prost, dar măcar le poți folosi, până cumperi un set nou.

Cam atât, deocamdată. Am încercat ca prin exemplele mele să te fac să conștientizezi că se pot întâmpla mereu lucruri neprevăzute. În momentul în care ne-am transformat în parteneri în trafic suntem expuși atât greșelilor noastre, cât și ale altora, condițiilor meteo și de drum, dar și neprevăzutului. Sper că ce cele povestite azi să fie un declanșator care să te determine să faci mai multe pentru a avea grjă de tine și de ceilalți: să faci un curs de prim-ajutor, să citești mai multe despre cum te poți proteja, să nu tratezi protecția muncii făcută la locul de muncă ca pe ceva de care trebuie să scapi rapid, printr-o semnătură (ba chiar ai putea să ceri, împreună cu câțiva colegi, să vi se facă un instructaj serios), să te uiti la tot felul de tutoriale ce te pot scoate din mici dileme tehnice pentru a fi mai sigură pe tine în situații limită. Nici un echipament pe care îl ai asupra ta sau în masină nu o să poată salva real vieți ele au nevoie de tine, de cunoștințele tale, de mintea ta atentă și dornică să facă bine.

Și pentru a încerca să te conving că ceea ce am povestit mai sus sunt situații total normale în România, am preluat 2 grafice realizate de Uniunea Europeană. Primul prezintă Siguranța rutieră în cadrul Uniunii Europene iar al doilea numărul personelor decedate în accidente rutiere per milion de locuitori (2018). Cumulând faptul că România este campioană cu coroniță și la timpul de răspuns în care echipajele de urgență pot ajunge la noi în caz de nevoie, prefer să fiu considerat “paranoic”, dar să știu că stăpânesc câteva lucruri ce mă pot ajuta să mă ajut.

Siguranta rutiera in Uniunea Europeana - cat de sigur esti la volan in Romania

Numar personane decedate in accidente rutiere per milion de locuitori in Uniunea Europeana - 2018

Și la final – Drum bun!

Dacă ai alte lucruri care ți-au fost folositoare, de-a lungul timpului, în drumurile tale, spune-ne și nouă lăsând un comentariu mai jos, doar “puterea este a mușuroiului” ;)

Despre autor:

Sorin Crăciun – Călător cu mașina, bicicleta și pe jos la www.traseeromania.ro. Pasionat de echipament, siguranță și călătorii în locuri greu de ajuns, de aici si nevoia resurselor fizice din portbagaj, dar și a celor mentale pentru a ști cum să reacționez în situații în care singurul meu ajutor sunt eu.

No Comments

Leave a Reply

*