Acum câteva săptămâni,

am fost în Judetul Covasna.

Nu a fost o excursie organizată de noi, am fost invitați să participăm, așa că itinerariul nu ne aparține. Și deși în unele locuri am fi poposit mai mult, în altele mai puțin, poate am fi ales și alte locuri, popasuri sau drumuri, ne-am bucurat că a fost o ocazie să cunoaștem mai bine această zonă a României, mai ales că, deși am mai fost spre Lacul Sfânta Ana sau Băile Tușnad, nu am avut ocazia să descoperim această zonă.

Doresc să povestesc despre ea, poate te îmbie să o vizitezi. Vei putea citi curând câteva impresii și pe blogul lui Sorin, Trasee România, un loc unde mai poti scotoci după tot felul de informații și idei despre vacanțe întâmplate în țara noastră.

Viziteaza Covasna

Ca să fie mai simplu de urmărit miniexcursia noastră, am împărțit zonele vizitate în 4.

1. Zona Sfântu Gheorghe

În orașul Sfântu Gheorghe am oprit, atât la dus cât si la înapoiere, să ne odihim, să mâncăm și să vizităm câte ceva. Orașul pare încremenit în timp, doar câteva locuri mai cochete îți șoptesc ceva indicii despre vremurile în care te afli.

Iar Muzeul Cinegetic, deși interesant și aranjat cu grijă, nu a fost deloc pe gustul meu. Știu că vânătoarea are rolul său, dar pe mine m-au întristat mereu animalele trofee, fie că au fost cumpărate pentru fală sau vânate din vanitate.

Centrul Ecvestru din Vâlcele

Am poposit și la Centrul Ecvestru din Vâlcele. Un loc unde poți sta o clipă sau câteva zile, poți căuta liniștea sau participa la un eveniment. Se pot închiria căsuțe de lemn, poti învăța să călăresti, sta la un picnic sau doar te poti mira de un loc unde parcă și natura își trage puțin sufletul.

• Centrul Ecvestru din Vâlcele

2. Micloșoara

Conacul Contelui Kálnoky

Programul nostru făcea parte din Turul Conacelor, așa că, prima oprire mare a fost la Micloșoara, unde am vizitat Conacul Contelui Kálnoky. Nu am locuit aici, nu se poate sta peste noapte în conac, doar se vizitează. Tot aici se organizează evenimente și teambuildinguri, așa că poți da acest articol șefilor :)

Casa de Oaspeți a Contelui Kálnoky

Zona e foarte frumoasă, peisajele te lasă fără cuvinte, iar liniștea e deplină. Din păcate, e o zonă săracă, cu oameni necăjiti care nu prea au multe de lucru. De aceea, m-am bucurat că aceste investiții în zonă (guvernul Norvegiei si Liechtensteinului au donat 1 milion de euro pentru renovarea conacului) oferă câte ceva de lucru oamenilor de aici.

CLICK PENTRU VIDEO

În prima seară am cinat la conac, în compania contelui și a contesei Kálnoky, și m-am bucurat să constat că, în ciuda titlurilor, sunt niște oameni foarte calzi și modești. Nu am putut să nu observ că, la finalul cinei, contesa s-a ridicat și, cu cel mai firesc gest din lume, și-a dus ceașca de cafea la bucătarie. Gestul acesta mic spune multe despre oamenii aceștia care fac multe gesturi frumoase pentru cei din zonă.

Casa de Oaspeți a Contelui Kálnoky

Am stat în sat, la niste case de oaspeți, foste case țărănești amenajate astfel încât să intre în circuitul turistic. Aici sta și prințul Charles când vine în vizită.

• Casa de Oaspeți a Contelui Kálnoky

În împrejurimi mai pot fi vizitate "spa-urile" locale, Băile din Belin și Arini

cu ale lor izvoare cu apă nu foarte plăcută la gust și miros, dar care, se zice, au ceva calități ce te-ar putea face să treci peste aceste neajunsuri.

• Băile din Belin și Arini

3. Valea Zălanului

Casa de Oaspeți a Prințului de Wales

A doua zi am plecat spre Valea Zălanului, unde Prințul de Wales are o casă de oaspeți. Ca la Micloșoara, și aici au fost cumpărate case de la cei din sat și aranjate pentru a intra în circuitul turistic. Poți sta chiar în odaia prințului sau alege alte camere sau case din apropiere.

Valea Zălanului

Cei de la Asociația pentru Dezvoltarea Turismului Covasna organizează excursii în zonă și îți pot fi de ajutor în aranjarea unei mici vacanțe sau oferi idei de activități: noi am fost invitați să luam parte la cosit, la învârtit kurtos kalacs, am degustat chimion și ne-am bucurat de un picnic într-o poieniță din apropiere.

CLICK PENTRU VIDEO

Ca la Micloșoara, și aici au fost aduse îmbunătățiri caselor bătrănești, păstrându-se farmecul locului. Chiar și băile (ce nu cred că erau în casă pe vremea proprietarilor anteriori) se intergrează minunat în aceeași poveste.

Casa de Oaspeți a Prințului de Wales

Am vizitat și Muzeul Satului din Valea Zălanului

care, deși era amenajat în casa unor oameni și se întindea doar preț de vreo 3 camere era plin de farmec și de obiecte intersante.

• Valea Zălanului

4. Bățanii Mici

Ape minerale, mori de ape și Furnalul Bodvaj

A treia zi am plecat spre Bățanii Mici unde am vizitat moara veche de 200 de ani ce încă mai măcina făină. Am aruncat doar o privire înăuntru și m-am întors la câinele ce stătea legat, în curte. Știu că așa se obișnuiește la țară, dar asta nu înseamnă că nu este un lucru care mă întristează de fiecare dată.

M-am jucat cu el mai timpul petrecut acolo, i-am tunat apa pe care o mai aveam la mine și i-am rugat pe proprietari să-i mai pună. Nu a putut să nu mă lovească ironia situației: la o moară de apă ce nu s-a oprit de 200 de ani, câinele rămasese fără un strop. Așa că, dacă ajungi în zonă, nu te lăsa intimidat de statura sa, nici de lațele în dezordine, te rog eu, salută-l din partea mea și vezi dacă are apă.

Bățanii Mici

Am luat-o apoi spre nord unde, în apropierea orașului, este o făntână cu apă minerală amenajata chiar pe marginea drumului. Un drum drum forestier ne-a purtat apoi spre Furnalul Bodvaj - un monument istoric industrial ce ne amintește că aici s-au turnat primele tunuri de apărare în perioada revoluției din perioada 1848-49.

Furnalul Bodvaj

Tot aici te poti plimba pe drumul apelor minerale

ce străbat zona sau poți rătaci prin padure, în căutare de puțina răcoare și liniște.

• Bățanii Mici

Ce mi-a plăcut mult

Zona liniștită, fără turisti, fără vânzoleală, foarte puțin amenajată turistic. Peisaje foarte frumoase, cu dealuri cultivate care se termina în pășuni și păduri. Uneori, părea că mă uit la un tablou, era același efect de lăsat fără suflare.

Dacă ești pasionat de cicloturism, sigur te vor bucura cei multi kilometri fără trafic. Însă atenție la camioane și la șoferii rurali care-s nu se așteaptă să te întâlneasă în zonă.

Miclosoara

Ce mi-a plăcut mai puțin

Respect munca asociațiilor locale pentru a promova zona, dar mi s-a părut cam ciudată lipsa panourilor de informare turistică în limba româna (sau engleză).

Pentru un județ care dorește să își promoveze punctele de interes, poate nu ar fi de neglijat milioanele de oameni ce se afla deja în imediata vecinătate.

Te îndem ca atunci când îți faci planuri de vacanță să te gândești și la a petrece, măcar o parte, în România.

#VacanțăÎnȚaraMea nu e doar un proiect, ci și un mod de a afla lucruri despre mine.