Daca lumea nu stie ca furi, mai inseamna ca furi?

September 16, 2015

Sa va pun o intrebare: faptul ca multa lume face un lucru gresit il face acceptabil? Nu, nu e o intrebare capcana, va intreb sincer. Sa va spun de ce.

In industria modei se fura. Nu e un secret. Rar mai stii cine a inventat primul ceva, cine s-a inspirat de la cine si e fapt cunoscut ca nume mari au scos (cam) acelasi model la intervale foarte scurte de timp. Asta ca sa nu mai amintesc de miliardele care se fac de catre magazinele pentru toata lumea care copiaza (mai mult sau mai putin fidel) idei si modele ale marilor case de moda. Omul a vrut mereu ceea ce nu are / nu-s permite / are tarfa aia de la etajul 2 si cineva a gasit intotdeauna o cale sa ii ofere acel lucru.

Si iata-ne ajunsi la problema zilei. A aparut recent un site de pantofi ce ne anunta semet ca modelele de acolo vor fi facute handmade in Romania. Din piele naturala. Nimic rau pana aici, dimpotriva. Numai ca, printre multele modele, sunt si modele celebre. Copiate dupa modele celebre. Identic. Si mie mi se pare al dracului de urat. Mai ales ca domnisoara antreprenor, detinatoarea site-ului, este fost director de moda in magazine online. Si pentru ca, la aparitia magazinului ei, o groaza de lume din domeniu a sarit rapid in picioare sa o aplaude, neindraznind nimeni sa o traga de maneca si sa ii spuna ca nu e deloc frumos ce face.

Iata un exemplu, mai sunt multe asemenea pe acel magazin online (in stanga modelul original, ce costa in jur de 800 de dolari, in dreapta modelul de pe site-ul cu pricina, ce costa 380 de lei). Pozele cu modelul original sunt luate de pe site-ul Selfridges, cealalta pereche este de pe Lumea la picioare.

minions shoes real vs fake

Identici, nu? Macar de renunta la o bulina. Sau le punea o salopeta albastra.

Da, ideile circula, modelele se imprumuta, iar magazinele pentru toata lumea copiaza modele celebre. Si lumea sare cu cardul, nepasandu-i de furt. De multe ori, habar nu are ce poarta si daca ar sti, cred ca nu i-ar pasa. Doar suntem in tara lui “stiu o croitoreasa, iti face ce model vrei tu, ii aduci revista si se rezolva”. Valabil si la mobila, coafuri si multe altele. Nu o sa schimb eu asta. Nici nu am cum, e in natura umana sa isi doreasca mai mult. Al dracului evolutionism!

Ce mi-as dori sa schimb este inertia. As vrea sa avem curaj sa tragem de maneca, sa amendam, sa intrebam, sa corectam – atunci cand vedem ceva gresit. Doar asa se poate schimba ceva. Si eu as fi multumita daca as sti ca, datorita acestui articol, cineva a renuntat sa cumpere un model copiat. De pe acel site sau nu, nu conteaza. Doar atat, sa zica: “Ma, nu e ok sa fac asta”. Si as fi multumita.

Eu am invatat multe fiind trasa se maneca si dorindu-mi sa ajung sa fiu trasa cat mai putin. Am ajuns sa respect munca unui artist, sa ma inclin in fata unor modele unice, sa ma documentez, sa caut nuante. Una este sa ai niste ochelari de soare aviator – model prezent la majoritatea caselor de mari de moda si alta este sa ai un sacou Chanel fals. Sau o geanta Vuitton. Sau un scaun Eames luat din China. Sau un Picasso facut la Mamaia. Unele modele sunt unice si asa ar trebui sa ramana. Iar pantofii Minioni mi se par din aceasta categorie. Mai ales ca au si o poveste frumoasa: Sandra Bullock i-a purtat la premiera filmului in Londra si apoi a ajutat la vanzarea a 10 astfel de perechi la o licitatie pentru o cauza cartitabila. Daca doriti, puteti citi mai multe pe siteul Vogue UK.

sandra bullock minions

Photo via lamag.com

Mda, macar de le schimba o bulina, ceva. Sau nu le punea gene. Dar sunt identici. Si asa mai sunt si alte modele pe acel site. Trist, deoarece chiar putea iesi ceva interesant dintr-un proiect imbracat in mantia lui “handmade” si “facut in Romania”. Imi place sa cred ca intentiile au fost bune si ca datorita acestui proiect niste vechi meseriasi dintr-o fabrica uitata de lume au din nou de lucru.

Goana dupa castig este insa atat de mare incat foarte multi uita ca, pacalind sistemul, vorbind in citate imprumutate de pe net ce par ganduri nascute in dimineata aia, prezentand modelele altuia ca fiind ale tale sau oferindu-i clientului ceva doar pentru a-i lua banii nu faci decat sa te imbraci pe tine in rusine. Doar numele tau semneaza acele lucruri, fie ele pe o retea de socializare, blog sau site comercial. Imi amintesc ca am citit undeva: “constiinta e teama de a fi prins”. Hm… Imi place sa cred ca dincolo de faptul ca lumea te crede sau ba, cumpara ce ii oferi sau nu, ramane lucrul ce, cred eu, ar trebui sa fie cel mai important: tu stii.

PS Dorindu-mi sa existe o explicatie si sa aflu ca, de fapt, Rupert Sanderson a oferit modelul pentru o productie de serie, am contactat-o pe Paula Negrea, proprietara site-ului Lumea la picioare. Din pacate, explicatia a fost: “lumea vine la mine cu o poza de pe Pinterest si vrea exact modelul ala”.

Cum spuneam, as vrea ca un singur om sa se ridice si sa zica: “Nu, nu e ok”. Vor urma altii. In cazul acesta sau in alte cazuri. Daca ne tragem de maneca si zicem ASA NU cand e cazul, poate vom incepe sa avem din ce in ce mai des ocazia sa zicem ASA DA.

Later edit. Ma bucur sa vad atatea reactii (pro si contra subiectului). Cat timp se discuta despre aceste lucruri si nu se priveste in cealalta directie, suntem pe drumul cel bun. O cititoare mi-a trimis cele 2 colaje de mai jos. A fost surprinsa sa constate si alte nereguli pe siteul cu pricina. Mda, va spusesem ca Minionii nu sunt un caz singular si nu cred ca daca as fi aratat mai multe furturi ar fi fost mai putin grav. Dar pentru cei care (mai cred) in coincidente, iata:

jimmy choo real vs fake

shoes real vs fake

42 Comments

  • Reply Maria Ioan September 16, 2015 at 9:15 am

    Ce urat, este mai usor sa copiezi decat sa muncesti, gandesti !!!

  • Reply Raluca Gheorghe September 16, 2015 at 9:47 am

    Ca bine zici…te-ai astepta ca oamenii ce se doresc a fi creativi..sa aiba un stil si creatii de care sa fie mandrii. Te-ai astepta sa copieze pentru castiguri materiale doar comerciantii si croitorii fara dorinta de afirmare…si cunostiinte de design.

  • Reply Laura Bucur September 16, 2015 at 9:49 am

    Liana, până acum nu am îndrăznit să comentez pe blogul tău, deși am început să-l citesc cu o oarecare regularitate. Acum nu mă pot abține pentru că fix azi am scris eu câteva cuvinte despre pantofii Paulei, aducând numai cuvinte de laudă, evident. Recunosc că nu m-am documentat, tocmai pentru că nici nu-mi trecuse prin cap că se poate așa ceva, adică să se copieze la modul cel mai flagrant. Și tocmai de la cine mă așteptam cel mai puțin. Povestea lor este foarte frumoasă, mă refer la pantofii Paulei, dar dovezile aduse de tine ma întristează tare. La un moment dat, chiar spune despre pantofii minioni că ar fi fost făcuți la sugestia “telespectatorilor”. Dar de la a te inspira până la a copia e cale lungă. Am să revizuiesc articolul. Fain că ai fost pe fază.

    • Reply Aveti si pe roz September 16, 2015 at 9:56 am

      Crede-ma ca nu mi-a facut nicio placere sa il scriu. Dar mai cred si ca datoria unui blogger este nu doar aceea de a lauda si oferi informatii despre ce locuri la moda au mai aparut, ci si de a semnala si educa. In plus, tocmai acea voita dezimformare m-a suparat. Exact ca in statusurile acelea unde domnisoarele iau poze de pe Pinterest cu anumiti pantofi si ii pun pe Facebook lasand sa se inteleaga ca tocmai i-au primit. E trist si cred ca lumea ar trebui sa fie putin mai atenta. E ciudat cum vedem doar ce vrem sa vedem, nu?

  • Reply Laura Bucur September 16, 2015 at 10:25 am

    Perfect de acord. Și eu semnalam aceste aspect în 2009, printr-un articol pe blog, pe tema plagiatului din România.

  • Reply Gabi September 16, 2015 at 11:08 am

    Cred ca multi se bazeaza pe faptul ca lumea este atat de larga si de mare incat poate au norocul si nu descopera nimeni originalul. Cautam recent sa imi cumpar o geanta si m-am minunat cate “Birkin” gasesti in Bucuresti…
    Daca lumea nu stie ca furi nu inseamna ca nu stie nimeni, ci doar ca nu s-a aflat inca.

  • Reply madalina September 16, 2015 at 11:49 am

    In primul rand felicitari pentru initiativa. In al doilea rand, as trece in aceeasi categorie si obiceiul foarte des intalnit in companii din Romania “vine un baiat la birou cu parfumuri/haine/cosmetice”ieftine, 100% originale. Nu stiu cati isi pun problema daca acele lucruri sunt:
    1. falsuri, copii ileagale ale produselor
    2. produse furate din rafturile magazinelor/casele/masinile/posetele altor oameni

    Da, exista alternative legale de alua mai ieftin; perioada de discount, pachete de produse, coduri de reducere, cumparaturi din alte tari/online, dar hotia nu ar trebui sa fie incurajata. Nu cred ca vreunuia i-ar conveni sa aiba un mic magazin/o casa si sa ii fie furate bunurile si vandute in alte locuri.

    Apoi se mia pune problema si magazinelor mari gen H&M si Zara cat sunt produse originale, cat sunt inspirate d emari designeri.

    • Reply Aveti si pe roz September 16, 2015 at 12:01 pm

      Despre magazinele pentru toata lumea care se inspira – mai mult sau mai putin – din modele celebre am mai scris si ar mai fi de scris o multime. E firesc ca magazinele pentru mase se se uite pe podiumuri, dar una e sa fii in tendinte si alta e sa ai exact acelasi model la tine in magazin. Lucrul mi se pare cu atat mai grav cu cat nu esti un rechin corporatist ahtiat dupa bani, ci iti imbraci mica afacere in cuvinte devenite goale ca “handmade”, “mesteri locali” sau “fabricat in Romania”. Iti faci un deserviciu nu doar tie, ci si altor mici antrprenori asupra carora poate va plana, de acum, suspiciunea.

  • Reply Anda September 16, 2015 at 5:51 pm

    Fata draga, nu fi trista, fiindca e pacat. Sincer, sincer iti spun, nu inteleg care e problema ta. Nu am vazut nicaieri in prezentarea modelului de pe Lumea la picioare sa spuna ca ar fi unicat sau model original. Daca ai si primit confirmarea ca a fost o cerinta speciala din partea unei cliente, ce alte justificari mai vrei? Sau ce vrei? Tu, daca erai in locul Paulei, ii spuneai clientei ca nu-i faci fix modelul cerut, ca ii mai schimbi o bulinuta, o geana, ca altfel dai motive de bodoganeli pe la bloggeri cu simt de raspundere?
    Sa fim seriosi.
    Serios acum, daca ar fi dupa tine, niciun om de rand nu ar mai trebui sa-si cumpere nimic de nicaieri, pentru ca, vai – flash news – totul este copiat. Nimeni nu mai poate inventa roata din punct de vedere design in niciun domeniu, asa ca nu inteleg care este problema ta si de unde atata indignare artificiala. Dar nah, unii produc pantofi sau alte chestii utile si solicitate, altii produc “hatereala” ieftina cu ocaua mare.
    Nu, nu o cunosc pe Paula, dar o urmaresc si o admir.

    • Reply Aveti si pe roz September 17, 2015 at 9:16 am

      Fa un exercitiu de imaginatie: esti designer de genti/ pantofi/ coliere… ce vrei tu. Si creezi modele din suflet, nascute din imaginatia ta. Da, poate te-ai inspirat dintr-un film (asa cum si designerul pantofilor minioni s-a inspirat din niste desene animate). Poate dintr-un tablou sau o amintire. Ei bine, si vine cineva si iti copiaza acele modele. Si le pune la vanzare intr-un magazin online. Mai esti la fel de senina?

      Una este sa generalizezi “totul e copiat” si alta este cand cineva copiaza concret anumite modele si le pune la vanzare. Indiferent ca e un magazin de unicate, de serie sau de adus bucurie clientelor care vor ceva de pe Pinterest, nu exista scuza pentru a copia munca altcuiva.

    • Reply Elena September 17, 2015 at 9:43 am

      Anda, orice creație originală pe lumea asta se naște printr-un mare, mare efort. Ca să știi asta ar trebui să petreci un pic mai multă vreme cu artiști adevărați, poate chiar să trăiești cu unul în casă. Efortul ăsta este făcut pentru frumos, nu pentru niște oarecare care vor și ei să facă un ban fără să depună prea mult efort. De asemenea, orice creație scoasă la lumină prin efortul ăsta despre care vorbesc, este protejată de niște legi. Deci, ceea ce face femeia asta pe care o admiri nu este doar de prost gust, este și ilegal.

      • Reply Aveti si pe roz September 17, 2015 at 9:59 am

        Plus ca, daca NU-i faci fix modelul cerut, “ci ii mai schimbi o bulinuta, o geana”, nu o faci pentru ca altfel “dai motive de bodoganeli pe la bloggeri cu simt de raspundere”, ci pentru ca asa e nu doar etic, ci si legal. Daca avea o geana schimbata, omul ala nu o putea da in judecata. Facand fix ce vrea clienta (ca si cum liberul arbitru doarme) risti nu doar sa superi cine stie ce bloggeri (asta nu conteaza, oricum), ci si sa te trezesti cu un proces.

    • Reply Oana Cambrea September 17, 2015 at 10:48 am

      “Nu, nu o cunosc pe Paula, dar o urmaresc si o admir.” – Ma, tu esti Paula sub acoperire! Cum sa zici ca nu poti sa refuzi clientul cand iti cere un model anume? Inteleg ca ideea aia tampita de “Clientul nostru, stapanul nostru” este extrem de bine inradacinata, dar hai s-o lasam ca macane. Daca vine cineva la tine si-ti zice ca iti da 5 lei sa spargi geamul vecinei te apuci si il spargi chiar daca stii ca iei amenda pe urma? Pentru ca asta s-ar putea sa se intample, sa se trezeasca femeia cu cioc-cioc-ul si citatia la usa. Stiu ca la voi acolo in China este apreciat copiatul cu foaie de calc, doar ca mai prin centru lumea nu prea inghite asa ceva. Nu de alta, da’ cand creezi niste lucruri si le vinzi, dupa care vine mimoza cu fix acelasi lucru la juma’ de pret nu prea iti vine sa zici: “Da, ba, las-o si p-aia, saraca, sa mananca si gura ei o paine ca atat o duce, tre’ sa imprumute si ea niste idei de la cineva ca altfel nu poate mai mult…”. Cand o dai de gard naspa, iti asumi si ca nu o sa te pupe in fund toate muierile pe toate blogurile pentru minunatia scoasa si ca o sa se prinda cineva pana la urma ca o arzi complet aiurea.

    • Reply Jo September 17, 2015 at 1:00 pm

      Draga Anda,
      Citez de pe site-ul creatoarei: “Prin Password te încurajez să îți alegi și personalizezi pantofii ca să dezvălui THE TRUE YOU. Din autenticitate am avut eu, una, de câștigat cel mai mult, mereu!”

      No comment….

    • Reply iwana September 17, 2015 at 2:18 pm

      “Nimeni nu mai poate inventa roata din punct de vedere design” ????? i-auzi!! pai sa inchidem taraba si sa ne culcam. limitele au fost atinse! Daca nu sunt indiscreta, in ce domeniu activezi de spui cu atat de multa siguranta ca tot ce se putea inventa s-a inventat? Ei uite ca un nene, Rupert Sanderson, in loc sa copieze 1:1 un model al unui designer s-a gandit sa faca niste pantofi minioni ca tot sunt pe val. asta i-au spus lui, flerul si imaginatia. Duduii de la noi, flerul i-a zis sa copieze. Daca acesta este obiectul activitatii, copiem orice la minut, atunci sa scrie pe pagina sa vedem si noi. Si mie imi cer clientele sa le fac copii ale unui produs vazut in reviste pe care nu si-l permit insa nu il pun pe site pentru cine mai doreste. Nu intra in portofoliul meu.

  • Reply Luisa September 16, 2015 at 10:42 pm

    Liana ai mare dreptate dar sa stii ca si tu ai imbracat ceva la un moment dat copiat identic de cineva care afirma sus si tare ca-i produsul autentic al imaginatiei ei. Oricum moda se reinventeaza dar nu se mai inventeaza de prin sec 19 nimic nou. Ce ma intristeaza sunt insa copiiile fidele. Ca si pe tine de altfel. Discutia e lunga dar concluzia aceasi – ideile bune vor fi mereu un punct de atractie pentru cei ce vad in asta un profit rapid prin copy/paste la o calitate net inferioara produsului original.

    • Reply Aveti si pe roz September 17, 2015 at 9:10 am

      Nu stiu la ce faci referire asa ca nu pot comenta. Poate chiar credeam ca este un produs original. Poate cineva m-a tras de maneca si am aflat. Nu sunt absurda si nu cred ca putem evita a purta, candva, vreo copie. Cum spuneam, granitele sunt fine. Dar una este a te inspira sau a nu sti ca porti ceva “imprumutat” de la un designer celebru si alta e a-ti face o afacere din a copia munca altuia.

  • Reply Floriana September 17, 2015 at 1:46 pm

    Buna sunt Floriana si fur modele.

    Da, este adevarat verific inainte sa vad daca sunt s-au nu protejate. Si le fur doar daca nu sunt. Deci sunt un hot inteligent…ma auto-evaluez eu.

    In acelasi timp, ca de…trebuia sa fie si un “in acelasi timp” si eu produc modelele furate in Romania, la o calitate mai buna decat a modelului furat, stiu sigur asta, pentru ca am cumparat modelul furat inainte si-am constatat cu groaza cate defecte de productie are… Si dupa ce le produc la un pret corect in RO le vand la un pret corect tot in RO. Si la finalul zilei, sincer va spun: sunt multumita.

    Pana la urma cat efort creativ poti sa depui in a scoate o ….pereche de pantofi….care sa justifice pretul de 800USD?! Mai ales cand stii ca ai exploatat cinci chinezi, doi africani si ai mai si poluat jumatate din planeta pentru ei.
    http://www.bebemix.ro – site unde se vand idei furate, dar corect realizate

    • Reply Aveti si pe roz September 17, 2015 at 2:03 pm

      “Pana la urma cat efort creativ poti sa depui in a scoate o ….pereche de pantofi….care sa justifice pretul de 800USD?!”

      Hm, tot atat efort cat a depus Picasso sa traga niste linii ce au nascut personaje cu ochi in frunte. Cand alegi sa cumperi (ca alegi, nimeni nu te forteaza sa o faci) o pereche de pantofi/ un tablou/ un scaun / un ce vrei tu create de catre un artist platesti miile de ore pe care le-a pierdut omul ala studiind, invatand, creand. Si mai platesti ceva, exact ceea ce a nascut subiectul acestui articol: o opera unica. Lucru de care iti bati joc si tu si domnisoara ce isi face magazin made in Ro cu ideile altora.

  • Reply Flor September 17, 2015 at 3:48 pm

    Prezenta lui Picasso este putin fortata in aceasta discutie despre pantofi…fie ei si unicat.
    Cu atat mai mult cu cat isi picta singur tablourile, nu platea un chinez pentru asta.

    • Reply iwana September 20, 2015 at 10:23 am

      Draga Flor,

      Pantofii de 800 euro, cu tot respectul, nu sunt facuti in China. Sunt facuti manual, cusuti manual, finisati manual. Data viitoare cand te mai inspiri poate faci efortul de a pune mana pe o pereche de pantofi la acest pret si daca nici atunci nu vei observa diferenta de calitate a manufacturii, a materialelor, a calapodului fata de o replica ieftina, discutia cu tine este inutila din start. Sunt lucruri pe care ori le pricepi ori ba. ia incearca sa creezi un model nou, unic, care sa aiba priza la public, de la 0. si pe urma spune-ne si noua cat ti-a luat numai cercetarea. Un barnd de lux are buget pentru research de 100 de ori mai mare decat unul mass marcket pentru a-si putea pemite acei oameni cu idei destepte, unice. de aici si o parte din pretul foarte mare. la un produs bun, pe langa publicitate, brand etc 70% este reprezentat de munca multor oameni, de la idee pana la ultimul retus. pe cartea ta de vizita pana la urma ce scrie? designer sau hoata? :)

  • Reply Dana September 17, 2015 at 7:17 pm

    “Si mai platesti ceva, exact ceea ce a nascut subiectul acestui articol: o opera unica. ” Inteleg ca te bucuri de o atentie cum nu ai mai vazut – pe spatele cuiva care, crezi sau nu, a muncit enorm, dar pici in penibil, draga Liana. Opera ta nu e unica si nici tu si nici hainele sau pantofii pe care ii porti zi de zi. Esti o copie a unei copii, a unei copii… O copie ieftina care s-a gandit sa stranga niste like-uri usor (asa cum pretinzi ca fac altii bani) si care va fi uitata usor, cand cei care ce muncesc si isi rup spatele, isi vor vedea de drum. Atacurile tale pline de increderea ca faci dreptate si gestul corect pot face mult rau unui om. Si la sfarsit, tu vei dormi mai bine, nu? Iti doresc sa ai parte de acelasi tip de justitiari in viata ta de antreprenor, Doamne ajuta! Si nu, nu sunt Paula in disguise, ea nu s-ar cobori niciodata la nivelul asta, la nivelul tau, de fapt!

    • Reply Aveti si pe roz September 19, 2015 at 6:07 pm

      Subiectul acestui articol erau pantofii minioni ai designerului Rupert Sanderson. Opera sa e unica, la asta ma refeream. Dar na, fiecare vede ce vrea sa vada, nu?

  • Reply Jo September 17, 2015 at 7:31 pm

    Floriana,

    Daca efortul creativ nu e asa de mare, de ce nu creezi tu un model unic? De ce nu incerci sa fii unica? Sau ti-e frica ca vei fi si tu la randul tau furata de niste asa zise creatoare care nu dau doi bani pe efortul tau de creatie?
    Dar stai, ce spui tu de preturile tale corecte? Am intrat pe site-ul tau bebemix si vad 2000Ron pentru o masa de infasat -furaciune de design? Sau 300Ron o garnitura de pat de bebe? Ce obraznicie de preturi!!! Cred ca glumesti, nu? Tu de fapt furi pe fata fara rusine. Normal ca esti multumita, daca fraierul da.

    Revin totusi cu un pasaj de pe site-ul pantofaresei (ca asta e, si nimic mai mult): “Prin Password te încurajez să îți alegi și personalizezi pantofii ca să dezvălui THE TRUE YOU. Din autenticitate am avut eu, una, de câștigat cel mai mult, mereu!”

  • Reply Floriana September 19, 2015 at 8:21 pm

    Stii de ce nu creez, draga JO, dintr-un motiv foarte simplu: 90% din populatie are comportamentul tipic de maimuta…adica nu prea stie ce-i place si ce vrea si atunci, adora sa-i spuna cineva ce ar trebui sa-i placa si ce ar trebui sa vrea.
    Concret, sa luam acei pantofi… de ce crezi tu ca-i poarta fix Sandra Bullock? Pentru ca sunt cei mai extraordinari pantofi care puteau iesi din Minioni sau e fix pe dos: cineva a facut niste pantofi, i-a pus in picioarele SB si restul maimutelor au gandit (ca, noi oamenii suntem maimute ganditoare) aha.. SB ii poarta, deci trebuie sa fie pantofi nemaipomeniti… daca ai fi vazut acei pantofi prima data in piata la Obor, i-ai mai fi gasit extraordinari, i-ai fi promovat, ai fi fost capabila sa vezi designul de exceptie din ei?
    Care este procentul de oameni care face deosebirea intre marketing si design? 1%…si cred ca sunt optimista cu aceasta cifra…

    Si de-aia nu creez, pentru ca nu am acces la un instrument atat de puternic de markenting sau poate ca din sila in a ma asocia cu pitipoancele noastre.

    Sau poate n-am talet si sunt invidioasa…ce pot sa zic :).

  • Reply Aveti si pe roz September 20, 2015 at 9:38 am

    Mutumesc, de aceea l-am si scris. Daca nu atragem atentia cand ceva nu e in neregula, validam acel lucru ca fiind ok.

  • Reply Maria September 22, 2015 at 6:46 pm

    Se discuta de pantofii aia inspirati de minioni, dar nimeni nu spune: vai, cat de urati sunt.
    Asa ca indraznesc eu sa spun: VAI, DAR CAT DE URATI SUNT. De ce ar purta cineva asa ceva?…

    • Reply Aveti si pe roz September 22, 2015 at 7:23 pm

      Hahah, eu as purta. Bine, perechea originala, fireste. Cred ca in combinatie cu niste blugi si o camasa alba arata foarte bine. Sau langa o rochie neagra, mai sport.

    • Reply Calin October 2, 2015 at 8:03 am

      Eu unul prefer modelul “Predator”, sau “Alien, mai bine :D

  • Reply Danny September 23, 2015 at 10:11 am

    Sincer, eu am o problemă și mai mare. Am găsit într-un magazin destul de cunoscut o rochie la aprox. 200 de lei. Întâmplarea a făcut ca, înainte cu vreo 2-3 săptămâni, să fi văzut aceeași rochie (subliniez aceeași rochie) la un magazin de cartier la fabulosul preț de 50 lei. Dar ce e și mai nasol e că, în magazinul a cărui nume nu-l dau (poate, între timp, s-au învățat minte), se vedea că eticheta originală a rochiei fusese scoasă și apoi eticheta magazinului cusută peste…

    Legat de pantofi, nu stiu ce să zic. Cred că marketingul e problema. Vrea cineva fix pe fix niște pantofi văzuți pe catwalk la nu știu ce mega designer, poate îi faci (că trebuie să mănânci, să-ți plătești datoriile, să plătești oamenii care lucrează pentru tine etc – si chiar se aplică princioiul ”știu o croitoreasă”), dar mă gândesc că nu e frumos să te lauzi cu ei dacă tu zici că ai magazin super mega wow de handmade in Romania. Bagă la înaintare modelele creație proprie și mai vezi tu după.

    P.S. Ca să nu fim chiar cei mai cârcotași, sandalele roz nu sunt chiar la fel ca originalul – cei de la Choo au puțină platformă și îmbinarea de sus e mai finuță :))

    • Reply iwana September 23, 2015 at 9:20 pm

      Evident ca nu sunt la fel 100% cu originalul. Asta e una din problemele fake-urilor ieftine, par ceea ce nu sunt. calapodul, calitatea materialelor, executie, modul in care este echilibrat pantoful, pozitionarea tocului si cunostintele celor care stiu cum si ce sa faca pentru a produce o pereche de pantofi de calitate fac difereta de la 300 ron pana la 800 euro. :)

  • Reply Brandplaza October 2, 2015 at 9:28 am

    Si publicitatea negativa, pana la urma este tot o forma de publicitate.

  • Reply Laura October 2, 2015 at 9:34 am

    Din cate mai tin minte de la o designeritsa din Londra, trebuie sa existe minim 6 elemente diferite intre modele ca sa nu se considere modelul copiat. Nu-s experta in asta, dar e de-ajuns sa ajunga acest website la Rupert Sanderson sau la Jimmy Choo si vor sti ei ce sa faca pentru ca altii sa nu le reproduca design-ul, i.e. sa ii dea in judecata si pentru pielea de pe ei, aia naturala, romaneasca :))))). And bye bye business… bye bye imagine… si hello exemplu pentru altii, daca le vin idei… Macar sa copieze inteligent si legal…

  • Reply Abigail Smycken October 2, 2015 at 10:06 am

    Ohoo, e plin “handmade”-ul din Romania de asa ceva iar popularitatea unui artizan se pare ca e strans legata de cat poate sa fure. In plus, nu numai ca nu o sa gasesti oameni care sa blameze asta, ci oameni care o sa te blameze pe tine ca esti nebun si te gandesti la asta.

    Oricum, au mai comentat oamenii pe-aici, comportamentul de turma ajuta asta pentru ca vanzatorii fac ce vor oamenii pana la urma. Evident, nu poate fi toata lumea speciala iar unii prefera sa-si vanda respectul de sine pentru mai multe comenzi. E ok si asa.

  • Reply Mamicamea.ro October 2, 2015 at 1:48 pm

    E foarte greu să creezivtu un model unic, toată lumea se inspiră, uneori crezi ca faci ceva unic și afli ca a mai fost inventat de cineva același lucru, nu ești prima care a avut minută idee.
    Site-ul respectiv spune ca fabrică pantofi nu handmade, nu spune ca realizează design , nu spune ca are designer, ca realizează modele unicat.
    Deja a ajuns în extreme cu acest copyright , firmele mari dau în judecată pe cei mici căutând pretexte pe acest subiect, de exemplu Apple , are copyright pe telefoanele dreptunghiulare cu margini rotunjite și nimeni nu.mai are voie să aibă un telefon dreptunghiular, asta spune justiția din SUA, din acest motiv telefoanele samsung au un mic bombeu . eu sunt în diferend cu siteul mami.ro pentru ca ei spun ca numele “mămică mea” copie brandul “mami” sau “mămică de azi” ce le aparține, și vor să îmi interzică să mai folosesc cuvântul mamica

    • Reply Aveti si pe roz October 2, 2015 at 2:03 pm

      Cred ca e putin diferita problema. Una e sa crezi ca detii cuvantul “mamica” si alta e sa iti faci un magazin (indiferent ca scrie unicat sau ba pe el) copiind exact modelele altuia. Nu conteaza cine e mai mare sau mai mic, conteaza furtul. Cel putin eu asta cred.

  • Reply Dana June 29, 2016 at 2:58 pm

    Sunt curioasa daca ai scrie astfel de articole si despre branduri de la care poti obtine beneficii si cadouri. Vezi creatorii originali de aici http://www.ilpasso.ro/sandale-dama-il-passo-rac-rachel.html#91 sau cei de aici http://www2.hm.com/ro_ro/productpage.0386104001.html

    • Reply Aveti si pe roz June 30, 2016 at 6:19 am

      Scriu despre orice subiect si nu promovez articole haotic sau doar pentru ca am primit un cadou, dimpotriva, imi aleg foarte atent colaborarile si refuz foarte multe tocmai pentru ca nu mi se potrivesc. Am si scris in articol ca si magazinele mamut copiaza modele celebre, in plus, mereu recomand cumparatul resposabil, gasirea unor solutii in afara celor oferite de lanturile de magazine pentru toata lumea, solutii ce respecta cumparatorul si procesul de fabricatie.

      Aici era un articol scris special pentru acest magazin deoarece detinatoarea lui are experienta in moda, lucru care face, din punctul meu de vedere, lucrurile si mai grave. Tu, mic antreprenor roman ce iubesti moda si ai si lucrat pe la diverse companii locale, nu poti fura modele celebre pentru a-ti lansa afacerea. Cel putin asta este parerea mea, fiecare e liber sa cumpere ce si de unde doreste, eu doar mi-am informat publicul.

  • Reply Anda Baltaretu August 2, 2022 at 3:33 pm

    Bine ar fi sa si fie produse de calitate, dar nu sunt! Am comandat 2 perechi de sandale, la interval de cateva zile pt a veni comenzile separat…. Au venit in acelasi colet, primind maill doar pt livrarea primei perechi…. Le am luat pe ambele( logic ! era smecherie de 2 bani pt ca daca vedeam prima pereche n o mai luam pe a doua!), nu pot face retur pt ca sunt comenzi “personalizate” dar … calitatea lasa de dorit .Finisaje de proasta calitate … Nu si merita banii!!! Nu recomand! Cine doreste poze , ma poate contacta!

  • Leave a Reply

    *